tirsdag 26. januar 2010

Blod, svette og en sprettekniv



Vel vel. Jeg har en veske fra Marimekko som jeg er veldig glad i, og i et anfall av galskap tenkte jeg at det burde være mulig å kopiere modellen. Skulle kanskje ikke gjort det, det ble litt blodig, mye svette og et ukjent antall omganger med sprettekniven. Og et lite knippe vakre gloser. Ikke så mye tårer. Stoff fra IKEA anno 2006 (jeg har litt andre stoffer også altså)

Jeg tegnet mønster etter originalvesken og prøvde å skjønne hvordan delene var sydd sammen. Det var ikke helt lett, og særlig har jeg ikke helt forstått hvordan de har sydd fast skulderselen. Antagelig er den ikke vrengsydd, som jeg valgte å gjøre fordi jeg trodde det ville bli enklere (nei). Det er ingen vits for meg prøve forklare i detalj hva jeg gjorde, for det husker jeg knapt selv - prøvde skrive ned underveis. Trikset er vel egentlig å sy en ny så fort som mulig så jeg skjønner hva jeg har gjort.


På innsiden er det en liten lomme med glidelås som jeg er kanskje mest stolt over at jeg fikk til bra og ganske pent også. Klarte til og med å forkorte glidelåsen. På originalen er det en stor magnettrykk-knapp som jeg ikke har, og tør ikke gyve løs med vanlig trykk-knapp-redskap, for det har jeg aldri prøvd før.



Her ser dere hvordan skulderselen er festet, "omlott" på en måte der utsiden kommer litt lenger ned en innsiden, og de tverrgående stikningene er sydd før det er sydd en stikning rundt kanten på hele veska og skulderselen (som jeg altså tror kanskje er sydd med innbrett i stedet for vrenging). Skikkelig herk for meg å få det pent der veske og skuldersele festes. Flere andre ting som jeg klødde meg i hodet over også, men det ble ikke så halvgale. Men for en amatør som meg er det ikke helt opplagt hvordan jeg skal gjøre det neste gang for at det skal bli bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar